Modulleírás
Ajánlott korosztály | 16-18 évesek |
Ajánlott időkeret | 5 x 45 perc |
A modul közvetlen célja | Az átélést, megértést segítő meséken, tréning elemeken keresztül a tanulókat reális önértékeléshez, embertársaik másságainak elfogadásához, a különbségekre adott, emberileg és társadalmilag elfogadható reakciók, viselkedési formák megismeréséhez segíteni, és elősegíteni e viselkedési formák interiorizálódását. |
A modul tartalma | Olyan játékok, tevékenységek végzése és történetek közös feldolgozása, amelyek mind az önismeret, az önértékelés erősítését szolgálják; a toleranciát erősítik, mások megértését, elfogadását segítik, valamint az alapvető emberi értékeket tudatosítják, és minden emberi érték tiszteletére és védelmére nevelnek. |
Megelőző tapasztalat | A személyes testkép, testséma és az alapvető egyéni tulajdonságok ismerete. |
Ajánlott továbbhaladási irány | Közösségi szolgálat keretében idősek meglátogatása, hajléktalanok segítése (részvétel ételosztásban, sütésben-főzésben, mosogatásban stb.). Segítség felajánlása saját csoporttársak, osztálytársak körében. |
A kompetenciafejlesztés fókuszai | Személyes kompetencia: önismeret, reális énkép |
Kognitív kompetencia: figyelem, megismerés, azonosítás, összehasonlítás | |
Szociális kompetencia: empátia, véleményalkotás, együttműködés, szolidaritás, tolerancia | |
Kapcsolódási pontok | A NAT-hoz: Ember és társadalom |
Tantárgyakhoz: Társadalmi ismeretek és gyakorlatok | |
Támogató rendszer | A modul mellékletei és a … projekt honlapja. |
Módszertani ajánlás
Időfelhasználás: A modul 5 óráját érdemes úgy megszervezni, hogy a foglalkozáson időben nem távolodjanak nagyon el egymástól. A modul első és utolsó egysége (1x45 perc) egy változatban jelenik meg a programban. A középső három foglalkozásra 2-2 feldolgozási mód szerepel a tervezetben, de e foglalkozások rugalmasan kiválthatók a kiegészítésként javasolt programelemekkel is.
A tér és a terem elrendezése: Fontos, hogy abban a teremben, ahol a foglalkozás zajlik, egyaránt legyen lehetőség az egymás felé fordulásra, a vetítésre és a csoportos munkára is, a közös játékra és alkotásra, s a tér ezek igényei szerint könnyen átrendezhető legyen.
Csoportos és páros gyakorlatok esetén elsősorban az önkéntes szerveződést érdemes támogatni. De ha csoportdinamikai szempontjából a tanár úgy ítéli meg, eltérhet ettől.
Speciális javaslatok:
A modul legfőbb célja a pozitív tulajdonságok és értékek megerősítése, és nem a bírálat. A foglakozások elsősorban érzékenyíteni akarják a tanulókat, s ezzel nincs összhangban az értékelés szándéka. Értékelő szakaszok ezért nem jelennek meg modulban.
Az ismeretszerzés, a feldolgozás és az alkalmazás során is vezetésre, segítségre, folyamatos irányításra van szükség, amelyen belül nagy hangsúlyt kell kapnia az egyéni differenciálásnak.
A modulhoz tartozó dokumentumok:
A modul mellékletei
-
Tanári segédletek
-
Tanulói segédletek
Kiegészítő anyagok:
Szövegek
Filmek
Fotók
Hanganyag
Honlapok